Praktijk op weg Bleiswijk | ‘Omgaan met stress’
811
page-template-default,page,page-id-811,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1400,qode-theme-ver-15.0,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
 

‘Omgaan met stress’

 

Stress is een vorm van spanning. Je ademhaling en hartslag gaan sneller, je bloeddruk gaat omhoog. Je bent alert en kunt goed presteren. Zo kun je positieve stress voelen voor een wedstrijd of tentamen.

 

Als stress NIET in jouw belang is en als vervelend wordt ervaren, spreek je over negatieve stress. Tegenslagen zoals bijvoorbeeld ontslag of ziekte, maar ook ruzie, hoge werkdruk of weinig invloed hebben op een situatie kunnen ervoor zorgen dat spanning lang aanhoudt. Bij langdurige stress voel je je steeds minder in staat om te voldoen aan alle eisen die aan je gesteld worden: de balans tussen je draagkracht en je draaglast is verstoord. Het voelt alsof de boog constant gespannen staat. Diverse stressklachten kunnen dan optreden, zoals:

 

Lichamelijke klachten: verhoogde bloeddruk, hoofdpijn, maag-en darmklachten, moeheid, slaapproblemen, oorsuizen, spierspanning etc.

Psychische klachten: angstgevoelens, snel geÏrriterd, emotioneel, somber, onverschillig, moeite met concentreren. lusteloos etc.

Gedragsmatige klachten: meer roken/drinken, meer of juist minder eten, je terugtrekken, (meer) overwerken, minder creatief, niet kunnen ontspannen, minder bewegen etc.

 

Als deze signalen lang aanhouden, kunnen ze leiden tot chronische klachten als burn-out, chronische vermoeidheid, depressie etc.

  • Is er op dit moment veel negatieve stress in je leven?
  • Wordt er langdurig meer van je geëist dan normaal en vind je het moeilijk om hiermee om te gaan?
  • Herken je diverse stressklachten bij jezelf?

Maak dan een afspraak!

 
Behandeling:

     

  • wat is stress en wat zijn jouw stressbronnen
  •  

  • stresssignalen herkennen bij jezelf
  •  

  • persoonlijke stressbalans maken
  •  

  • reflectie op de eigen stresssituaties
  •  

  • inzicht in persoonlijke reactiepatronen in de omgang met stress
  •  

  • zoektocht naar jouw uitdagingen op de gebieden ‘stressbronnen afbakenen’, ‘levensstijl veranderen’, ‘sociale steun vergroten’ en ‘helpende denkpatronen’ (m.b.v. kaartenset)