Praktijk op weg Bleiswijk | Programma ‘Beter omgaan met stress’
811
page-template-default,page,page-id-811,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1400,qode-theme-ver-15.0,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
 

Programma ‘Beter omgaan met stress’

 

Waar denk jij aan bij ‘STRESS’?

 

 

Stress is een vorm van spanning. Je ademhaling en hartslag gaan sneller, je bloeddruk gaat omhoog. Je bent alert en kunt goed presteren. Zo is positieve stress bijvoorbeeld de spanning die je kunt ervaren bij een promotie, voor een wedstrijd of voor de vakantie. Na een poosje verdwijnt deze spanning weer en je lichaam komt tot rust. Net als bij een boog, moet er na een moment van spanning ook ontspanning zijn. We zeggen niet voor niets: ‘de boog kan niet altijd gespannen zijn’.

 

Als stress niet in jouw belang is en als vervelend wordt ervaren, spreek je over negatieve stress. Tegenslagen zoals bijvoorbeeld ontslag of ziekte, maar ook ruzie, hoge werkdruk of weinig invloed hebben op een situatie kunnen ervoor zorgen dat spanning lang aanhoudt. Bij langdurige stress voel je je steeds minder in staat om te voldoen aan alle eisen die aan je gesteld worden: de balans tussen je draagkracht en je draaglast is verstoord. Het voelt alsof de boog constant gespannen staat. Hierbij kunnen diverse stressklachten optreden, zoals:

 

Lichamelijke klachten: verhoogde bloeddruk, hoofdpijn, maag-en darmklachten, moeheid, slaapproblemen, oorsuizen, spierspanning etc.

Psychische klachten: angstgevoelens, snel geÏrriterd, emotioneel, somber, onverschillig, moeite met concentreren. lusteloos etc.

Gedragsmatige klachten: meer roken/drinken, meer of juist minder eten, je terugtrekken, (meer) overwerken, minder creatief, niet kunnen ontspannen, minder bewegen etc.

 

Als deze signalen langdurig aanhouden, kunnen ze leiden tot chronische klachten als burn-out, chronische vermoeidheid, depressie etc. Stressklachten gaan niet vanzelf over… daar moet je wat aan doen!

 

  • Is er veel negatieve stress in je leven?
  • Wordt er langdurig meer van je geëist dan normaal en vind je het moeilijk om hiermee om te gaan?
  • Herken je diverse stressklachten bij jezelf?

 

Volg dan het programma ‘BETER OMGAAN MET STRESS’!!

 
PROGRAMMA

Sessie 1

  • wat is stress en wat zijn jouw stressbronnen
  • video over de lichamelijke uitwerking van stress
  • stresssignalen herkennen bij jezelf
  • persoonlijke stressbalans maken
  • opdrachten en oefeningen voor thuis

 

 

Sessie 2

  • reflectie op de eigen stresssituatie n.a.v. thuisopdracht
  • inzicht in persoonlijke reactiepatronen in de omgang met stress
  • zoektocht naar jouw uitdagingen op de gebieden ‘stressbronnen afbakenen’, ‘levensstijl veranderen’, ‘sociale steun vergroten’ en ‘helpende denkpatronen’ (m.b.v. kaartenset)
AANMELDING

Je volgt het programma individueel in twee reguliere sessies (50 minuten à € 60,-). Je kunt je aanmelden via het contactformulier (link). Vanuit de aanvullende zorgverzekering is vergoeding mogelijk.  Klik hier om te kijken of jouw zorgverzekeraar vergoedt. Wil je na afloop nog intensiever begeleid worden in het omgaan met stress, dan is een vervolgtraject mogelijk.